VRAGEN, INFORMATIE OF PERSOONLIJK CONTACT? Bel met Baukje Uilkema: 06 51 51 05 19 of mail: baukje@baukjeuilkema.nl

Meesterlijk Talent biedt bouwstenen in het proces van talent- en teamontwikkeling in het onderwijs. Willen jullie talentontwikkeling een centrale plek geven in jullie onderwijs? LEES HIER wat de bouwstenen zijn van Meesterlijk Talent.

Schommelstoel

 

Je bent 67 jaar en je zit op een schommelstoel en je vraagt je af:

‘Waarom heb ik niet?’

Een schommelstoelmoment is belangrijk. Niet alleen op je 67e, maar ook op je 7de, je 12de, je 15de, 30ste, 40ste. Het staat symbool voor een reflectiemoment.

Om daarna vooruit te kijken, te dromen en te bedenken wat nodig is om dat te bereiken.

Hoe je dat doet, leer je in de Meesterlijk Talent programma’s.

Ontdek in het filmpje hoe kinderen dit doen.

Podium

 

Geef de innerlijke stem de ruimte door het een podium te geven. Taal is een belangrijke verbinder tussen dromen en doen. Taal moet je ontwikkelen en de ruimte geven. Dat kan op het podium.

 

Voorbeeld van hoe het werkt?

Kijk hoe Jurre zijn talenten inzet en iets nieuws leert.

Boom

 

In de wortels van de boom vind je je talenten, wie je bent, je waarden en overtuigingen en waar je vandaan komt. Ben je goed geworteld? Dan kun je groeien.

 

Met de boom besteden we aandacht aan de wortels, de stam en de vruchten, de oogst.

Alles wat je aandacht geeft, groeit

 

Ik geloof erin dat in ieder mens alle talenten en mogelijkheden liggen opgeslagen om ingezet en gebruikt te worden. Dit vraagt uitnodiging, uitdaging, aanmoediging en moed.
Je kunt dan ontzettend veel leren van succeservaringen en deze bron benutten we vaak nog onvoldoende. Leren en ontwikkelen gaat vaak onbewust toch meer over het wegwerken van tekortkomingen, in plaats van het uitbouwen van talenten, sterktes en successen. Terwijl juist dat energie oplevert en verandering duurzaam maakt.

Ik help scholen, teams, leraren, begeleiders, ouders en jongeren regie te voeren op de ontwikkeling van meesterlijk talent. Onderzoeken, (her)ontdekken, ontwikkelen en doen. Meesterlijk talent dat echt wordt gebruikt. Of je nou 4 bent of 100 jaar. Zodat we samen met anderen met meer plezier kunnen doen waar we goed in zijn.

Meesterlijk Talent

 

De arbeidsmarkt vraagt bewuste, veerkrachtige en wendbare professionals die keuzes kunnen maken. Persoonlijkheid (zijn), persoonlijke drijfveren (willen) winnen het in de toekomst van competenties en ervaring. Jongeren hebben waarschijnlijk straks wel drie keer een totale omslag van hun carrière te maken. Leer- en aanpassingsvermogen zijn dan belangrijke criteria!! Als jongeren in staat zijn te vertellen wie ze zijn, wat hun talenten zijn en wat hen zo bijzonder maakt, gaat dat ze in de toekomst helpen op de arbeidsmarkt.

En hoe is dat voor de school, voor het team, voor jou als leraar, of als ouder om daar aan bij te dragen?

 

Meesterlijk Talent helpt teams, leraren, begeleiders, ouders het beste uit zichzelf te halen, zodat zij het beste uit jongeren kunnen halen. Waardoor we samenwerken aan krachtige jonge mensen die de toekomst met vertrouwen, veerkracht en weerbaarheid tegemoet treden. Jonge mensen, die meer durven te uiten waar ze trots op zijn, durven te vertellen wat hun talenten zijn, keuzes kunnen maken en weten wat ze met hun leven willen doen.

 

Met Meesterlijk Talent krijgen leraren, begeleiders en ouders de ‘gereedschappen’ zodat jongeren alles uit zichzelf kunnen halen. Leef voor en geef door!

De principes van Meesterlijk Talent

 

 

  • De wil. De wil om aan de slag om met talentontwikkeling bij jezelf en de wil om het door te geven aan de jongeren (collega’s en de school).
  • De actie. je moet er wat voor doen. Het vraagt aandacht en training.
  • Het onderhoud. Ook hier geldt de kracht van aandacht en herhaling. Het is net als de tafels, topo of tandenpoetsen: Het wordt sterker als je het onderhoudt!

 

 

Het resultaat

 

  • Je ontwikkelt een positief zelfbeeld met zelfvertrouwen, veerkracht en weerbaarheid.
  • Er ontstaat een omgeving: Ik ben oké, jij bent oké.
  • Je wordt je bewust dat het gedrag niet staat voor wie de persoon is. Je kijkt door het gedrag en ontdekt wie de persoon werkelijk is.
  • Je bent je bewust dat je geen invloed hebt op wat er gebeurt en wel hoe je er mee omgaat.
  • Je hebt nu een bouwplan om een leeromgeving bouwen, waar jongeren nog meer ontdekken, zelfvertrouwen krijgen, keuzes leren maken en nog betere leerresultaten kunnen behalen in een sociaal veilige omgeving.
  • Meteen aan de slag met een koffer vol bouwmaterialen voor talentontwikkeling geïntegreerd in je lesprogramma.